SPRZEDAŻ NIERUCHOMOŚCI NA RZECZ UŻYTKOWNIKA WIECZYSTEGO

1. Wymagane dokumenty:

- wniosek w sprawie sprzedaży nieruchomości na rzecz użytkownika wieczystego,
- aktualny odpis z księgi wieczystej wydany przez Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Białogardzie ul. Wileńska 2, 78 – 200 Białogard,

2. Opłaty:

- Wniosek nie podlega opłacie skarbowej, Wnioskodawcę obciążają:
- opłata za sprzedaż nieruchomości (która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług),
- koszty zawarcia umowy w formie aktu notarialnego

3. Miejsce złożenia dokumentów:

Biuro Podawcze w Urzędzie Miejskim w Karlinie – pokój nr 1, czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 7°° - 15°°.

4. Termin i sposób załatwienia sprawy:

Sposób załatwienia: zawarcie umowy w formie aktu notarialnego.
Termin: do 6 miesięcy.
- zarejestrowanie i przygotowanie wniosku do realizacji – do 14 dni,
- uzyskanie opinii niezbędnych do realizacji wniosku i przedstawienie sprawy do decyzji właściwego organu, czynności wynikające z przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami zmierzające do realizacji wniosku (wycena nieruchomości, zarządzenie Burmistrza Karlina i podanie do publicznej wiadomości wykazu, informacja w prasie, informacja w BIP) – 90 dni, w przypadku konieczności dokonania podziału geodezyjnego nieruchomości dodatkowo około 150 dni,
- przygotowanie i podpisanie protokołu uzgodnień stanowiącego podstawę do zawarcia umowy notarialnej kończącej realizację wniosku – 40 dni.

5. Tryb odwoławczy:

Od sposobu rozstrzygnięcia sprawy nie przysługuje odwołanie.

6. Jednostka odpowiedzialna:

Referat Rolnictwa i Gospodarki Nieruchomościami, pokój nr 16. Tel. 94 311 95 47

7. Podstawa prawna:

- Art. 37 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r., poz. 65 z późn. zm.).
- Uchwałą Nr XLVIII/393/06 Rady Miejskiej w Karlinie z dnia 27 lutego 2006 r. w sprawie sprzedaży nieruchomości, położonych na terenie Gminy Karlino w drodze bezprzetargowej dotychczasowym użytkownikom wieczystym.

8. Uwagi:

- zbycie nieruchomości na rzecz jej użytkownika wieczystego następuje w oparciu o art. 32 i art. 37 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 65 z późn. zm.)
- nabycie prawa własności nieruchomości gruntowej następuje na wniosek użytkownika wieczystego składany do Burmistrza Karlina,
- w przypadku nieruchomości będących we współużytkowaniu wieczystym nabycie udziałów w prawie własności nieruchomości gruntowej następuje jednocześnie na wniosek złożony łącznie przez wszystkich współużytkowników wieczystych.
- cena nieruchomości nie może być niższa niż jej wartość. - na poczet ceny nieruchomości gruntowej sprzedawanej jej użytkownikowi
wieczystemu zalicza się kwotę równą wartości prawa użytkowania wieczystego tej nieruchomości, ustalonej według zasad obowiązujących na dzień sprzedaży – art. 69 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wartości prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej określa rzeczoznawca majątkowy na zlecenie Urzędu Miejskiego w Karlinie.
- cena sprzedawanej nieruchomości podlega zapłacie nie później niż do dnia zawarcia umowy przenoszącej własność nieruchomości.
- cena sprzedawanej nieruchomości może zostać rozłożona na oprocentowane raty, na czas nie dłuższy niż 10 lat. Pierwsza rata podlega zapłacie w takim terminie, żeby należność wpłynęła na konto Urzędu nie później niż dzień przed datą zawarcia umowy notarialnej przenoszącej własność nieruchomości obejmująca kwotę pierwszej raty plus podatek VAT w aktualnie obowiązującej wysokości naliczony od ceny sprzedaży nieruchomości oraz oprocentowania. Następne raty wraz z oprocentowaniem podlegają zapłacie w terminach ustalonych przez strony w umowie.
- zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami raty podlegają oprocentowaniu wg stopy redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski. Wierzytelność Gminy Karlino w stosunku do nabywcy z tytułu ratalnego sposobu zapłaty ceny sprzedaży nieruchomości podlega zabezpieczeniu w szczególności przez ustanowienie hipoteki.
- przeniesienie prawa własności następuje w drodze umowy zawartej w formie aktu notarialnego, na podstawie protokołu sporządzonego w oparciu o przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami.
- koszty związane z przygotowaniem nieruchomości gruntowej do sprzedaży, zawarciem umowy przenoszącej własność oraz koszty wieczystoksięgowe ponoszą wnioskodawcy.