I. Zasady dotyczące przywrócenia tytułu prawnego do lokalu, którego najemca lub podnajemca utracił tytuł prawny na skutek wypowiedzenia umowy najmu (podnajmu) z powodu zaległości w zapłacie czynszu lub innych opłat za używanie lokalu.

Gmina może zawrzeć umowę najmu (podnajmu) lokalu z osobą zajmującą lokal bez tytułu prawnego, która utraciła tytuł prawny do lokalu na skutek wypowiedzenia umowy najmu (podnajmu) z powodu zaległości w zapłacie czynszu lub innych opłat za używanie lokalu, jeżeli spełnia łącznie następujące kryteria:

1) uregulowała zaległe należności wraz z należnymi odsetkami i kosztami sądowymi;

2) spełnia kryterium dochodowe do zawarcia umowy najmu (podnajmu) lokalu;

3) złożyła wniosek o przywrócenie tytułu prawnego do lokalu i został on pozytywnie zaopiniowany przez Komisję.

 W przypadku umowy najmu socjalnego lokalu dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy uzyskany w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o zawarcie umowy najmu nie może przekroczyć:

1) 150% najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym;

2) 120% najniższej emerytury w gospodarstwie 2-3 osobowym;

3) 100% najniższej emerytury w gospodarstwie w 4 i więcej osobowym.

 W przypadku umowy najmu lub podnajmu lokalu na czas nieoznaczony dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy uzyskany w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o zawarcie umowy najmu/podnajmu nie może przekroczyć:

a) 270% najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym;

b) 250% najniższej emerytury w gospodarstwie 2-3 osobowym;

c) 220% najniższej emerytury w gospodarstwie 4 i więcej osobowym.

 II.  Sposób załatwienia sprawy:

Wnioski przyjmowane są w biurze podawczym, pokój nr 2 Urzędu Miejskiego w Karlinie przy Placu Jana Pawła II 6. Wnioski można również składać za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub Elektronicznej Skrzynki Podawczej Urzędu Miejskiego w Karlinie poprzez stronę bip.karlino.pl. Składane wnioski są rejestrowane według kolejności wpływu i weryfikowane. W przypadku, gdy wniosek jest niekompletny lub nie zostały złożone wszystkie dokumenty, jakie powinny być dołączone do wniosku, wyznacza się dodatkowy 14. dniowy termin na ich uzupełnienie. Niedotrzymanie wskazanego terminu powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia. Wnioski podlegają zaopiniowaniu przez Społeczną Komisję Mieszkaniową. Wnioski, które nie spełniają kryteriów określonych w uchwale, rozpatrywane są negatywnie. W przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku wydawane jest pisemne skierowanie do zawarcia umowy najmu lub podnajmu lokalu.

III.  Dokumenty do pobrania

Do pisemnego wniosku o przywrócenie tytułu prawnego do lokalu należy załączyć:

1) deklarację o wysokości dochodów,

2) oświadczenie o stanie majątkowym.

 IV.  Podstawa prawna

Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 611 z późn. zm.).

Uchwała nr XVII/161/19 Rady Miejskiej w Karlinie w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Karlino (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2020 r. poz. 164 i 165 oraz z 2022 r. poz. 433). 

Szczegółowe informacje w przedmiotowej sprawie uzyskać można telefonicznie pod nr telefonu 535 261 121 lub poprzez kontakt osobisty w pokoju nr 15 w siedzibie Urzędu Miejskiego w Karlinie.

 

  • Deklaracja o wysokości dochodów
    363 KB
  • Oświadczenie o stanie majątkowym
    349 KB
  • FORMULARZ ZAŚWIADCZENIA O DOCHODACH - w celu ułatwienia ustalenia wysokości dochodu z tytułu wynagrodzenia jaki należy wpisać w deklaracji o wysokości dochodów
    202 KB